Groepsinzamelactie: Vervallen producten uit de apotheekvoorraad
Procedure
Onverkochte producten waarvan de vervaldatum is verstreken, kunnen op de volgende manieren verwerkt worden:
- omruilen bij de vertegenwoordiger
- terugzenden naar de fabrikant via de groothandel
- laten vernietigen via de groepsinzamelactie georganiseerd door KOVAG.
Voor deze groepsinzamelactie werkt KOVAG samen met de erkende afvalverwerker Veolia.
- Schrijf je in via het inschrijfformulier. Bestel hierbij het gewenste aantal kartonnen dozen. Deze dozen zijn vergelijkbaar met de dozen voor geneesmiddelen die patiënten in de apotheek terugbrengen, maar dan met een BLAUWE binnenzak.
Inhoud: 50 l, maximaal gewicht: 10 kg -
Vóórdat de ophaling gebeurt, maak je een inventarislijst van de vervallen producten aan. Deze lijst hoef je niet mee op te sturen, maar te bewaren samen met het vernietigingsattest voor je boekhouding en voorraadadministratie.
De inventarislijst kan een print-out zijn van je softwaresysteem of een digitaal ingevulde lijst die je kan terugvinden in MyQA (Hoofdstuk 'Producten logistiek - Bijlage 'Lijst vervallen producten').
De inventarislijst moet minstens volgende gegevens vermelden:
- Naam & contactgegevens apotheek
- Naam van het product
- Aantal stuks
- Aankoopprijs product
- Onderaan de inventarislijst: de som van het aantal verpakkingen en de totaalwaarde van de producten
- Stempel van de apotheek + datum + handtekening van de titularis
Om het dossier zo sluitend mogelijk te maken voor eventuele toekomstige controles, raden we ten sterkste aan om foto's te nemen van:
- de (dure) producten die je laat vernietigen (foto van de geopende verpakking zodat de inhoud ervan goed zichtbaar is)
- de doos/dozen met blauwe binnenzak, alvorens deze te verzegelen, waarin de producten die je laat vernietigen zichtbaar zijn.
- Veolia levert de bestelde dozen (tussen 12-16 mei 2025; zie deadlines).
- Vul de dozen:
- Verwijder de buitenverpakkingen en de bijsluiters. Alleen primaire verpakkingen, zoals blisters, glazen flessen, tubes, zijn toegelaten!
- Vul de dozen.
- Neem foto's.
- Sluit de dozen.
- Voorzie elke doos met een etiket met daarop minstens volgende informatie: naam & adres.
- Zorg ervoor dat de dozen klaarstaan op de eerste dag van de ophalingsperiode (1 juni 2025; zie deadlines).
Indien de dozen niet tijdig klaar staan, worden transportkosten van 110 euro per ophaalplaats aangerekend. Je moet de inventarislijst niet meegeven aan de chauffeur en ook niet te bevestigen op de dozen. - Na vernietiging van de producten ontvang je per post de volgende documenten van KOVAG:
• Factuur
• Vernietigingsattest
• Verklaring op eer
Deze kunnen gebruikt worden om uw boekhouding en voorraadadministratie op punt te stellen.

Regels rond vervallen producten
Niet alle vervallen producten zijn toegestaan om mee te geven met de inzamelactie!
Aanvaarde producten: zowel geneesmiddelen als niet-geneesmiddelen (bv. crèmes, voedingssupplementen)
NIET aanvaarde producten:
- Aangebroken verpakkingen
- Verpakkingen die terugkomen van de patiënt
- Stalen
- Vervallen verdovingsmiddelen**
- Vervallen grondstoffen en chemicaliën
- Explosieve en reactieve producten
- Radioactieve afvalstoffen, gassen, batterijen, bacteriologisch besmette afvalstoffen
**KOVAG organiseert elke vijf jaar een groepsinzameling voor verdovende middelen. De volgende gaat door in 2026.
Als je zo lang niet wil wachten, kan je ook zelf een ophaling regelen:
- Maak een inventarislijst van de vervallen verdoving (specialiteiten en grondstoffen apart), ondertekend door de apotheker-titularis.
- Neem contact op met het FAGG voor een controle ter plaatse. Een controleur zal de verdoving nakijken en verzegelen.
- Laat de verdoving ophalen en vernietigen door een erkende firma, zoals Indaver.
